Egy tanévet elkezdeni sosem egyszerű – függetlenül attól, hogy általános, középiskolába, vagy a felsőoktatás valamely intézményébe járunk. Egyszerűen valami jóból, átmegyünk a rosszba, a kellemetlenbe. Jó erre példának felhozni az időjárást is, hiszen a hőmérsékleten is érezhetjük legtöbbször, hogy változik. Változik, attól függetlenül, hogy napközben még rövidnadrágban és pólóban szelhetjük az utcákat, de reggel és este, azonban már alaposan érezhetjük, hogy bizony ez már egy másik évszak, itt már sokkalta hűvösebb a hőmérséklet is. Ezzel szemben a nyár egy teljesen más életérzés volt – hiszen, ki ne emlékezne az alkonyi sétákra a nyáron, amikor még este nyolckor is fényárban úszik a város, s az időjárás is sétához, vagy éppen fürdéshez illő…

Mindez azonban ekkor már régen tovaszállt, hiszen beköszöntött az ősz, s vele együtt az ISKOLAKEZDÉS is. Mit is jelent ez pontosan? Mi is az a nyári jó és az őszi rossz, vagyis rosszabb? Míg ugyanis a nyár a pihenésről és a szabadidőről szól a legtöbb iskolásnak, addig az ősszel kezdődő iskola ezzel szemben az új, a megfáradt, unalmas hétköznapokat és a kellemetlen rutint, valamint folyamatos teljesítést helyezi előtérbe napról napra, óráról órára. Az ilyenkor fellépő szomorkás hangulatot csak fokozza az a tény, hogy gyakran ezzel a „hirtelen jött változással” együtt maga az időjárás is éles fordulatot vesz.

Különösen érdekes, hogy az évszakokkal amúgy is együtt jár egyfajta változás, amit csak felerősít az ősz és a nyár között az a baljós ISKOLAKEZDÉS. Az ősz mindig szomorkás, néha keserű, de szinte mindig az elmúlásra emlékeztetnek az őszi lombok hulló falevelei. Ez nem is lehet véletlen, hiszen a nyár akaratlanul is a végtelenséget, a szabadságot, az ismeretek, a tapasztalatok és az élmények bővítését jelenti. A megannyi utazás, a megannyi élmény, a sok séta, a nyugodt pihenés, a relaxáció és a felfrissülés… Ezt mintegy hirtelen felváltja a kesernyés ősz, ami sajnos kevésbé kecsegtet ilyen újdonságokkal, hiszen ekkor inkább visszakapcsolódunk a nyár előtti életünkhöz, amelynek jelentős részét a munka, a kötelességek és a tanulás töltötte ki. Természetesen sokan vannak, akik nyáron is dolgoznak, munkába járnak, gyakorlatot teljesítenek, azonban azok tudhatják, hogy mennyire más nyári reggelen munkába indulni, mint télen…

Mit lehet hát a keserű hangulat ellenére tenni? Nyilván nagyon sok programot, apróbb fesztivált, programsorozatot lehetne itt kiemelni, hiszen a szolgáltató szektorban tevékenykedők jól tudják, milyen sokat jelenthet ilyenkor, különösen szeptember elején a programok, túrák, séták szervezése –ekkor ugyanis a nyár még nem ért véget teljesen, hiszen az indián nyár csak ekkortól veszi kezdetét. Én személy szerint azonban azt tudom erre mondani, hogy a változást is meg kell tapasztalnunk, élményként kell rátekintenünk, akár egy vakáció kezdetére, egy új helyzet beálltára. Ilyenkor is számos új dolog érhet minket, nem is beszélve a szemeszternyitó fesztiválokról, kari szakestekről, vagy akár a beköltözésről a kollégiumba, vagy az új albérletbe. Úgy gondolom, hogy a tanév/szemeszter jelentette kötelességek is képesek számos pozitívumot felmutatni, s nem feltétlenül a negatívnak megélt számonkérésekre, vizsgaidőszakokra kell gondolnunk elsősorban. Fontos hozzátenni még azt is, hogy idén minden karon a tanév jelenléti oktatással veszi kezdetét, ami számos izgalmat rejt magába, végre találkozhatunk ismerőseinkkel, barátainkkal, évfolyamtársainkkal és szaktársainkkal is. Ezek alapján erre a kérdésre is azt lehet válaszolni, hogy mint minden élethelyzetnek, úgy ennek is meg vannak az előnyei és hátrányai egyaránt – valaminek a vége mindig egy újnak a kezdete.

Ha jó cikkeket szeretnél olvasgatni a szemeszterkezdéssel kapcsolatban, akkor ajánlom Számodra Lengyel Zsanett, Gara Bella, Gonda Daniella Csilla és Kovács Nóri ezekről szóló kiváló írásait.

Képek forrása: pexels.com, facebook.com