Sokan nagyon szeretjük és követünk egy-egy influencert, hiszen a mai napra már szinte minden közösségi média platformon megtalálható kismillió belőlük. Na de sokan úgy gondolják, hogy ezek az emberek néha bármit pénzért tesznek és eladják magukat néhány ezer forintért. Vajon tényleg így van, vagy csak az emberek reagálják túl az egész helyzetet és minden influencer jó munkát végez?

Ki is az influencer?

Influencerek, vagy másnéven véleményvezérek a PR marketing egyik legújabb és legérdekesebb módszere, ahol nagyobb követő számmal rendelkező embereket vonnak be egy cég reklámozására vagy termékek népszerűsítésére. Ezen személyek szinte bármikor posztra készek, ha egy gyors reklám készítéséről van szó. Ezen reklámokat a mai kor egyik leggyakrabban használt közösségi média platformokon keresztül teszik közzé a saját stílusukban. Ezeket a platformokat majdnem a Föld lakosságának fele használja, így mindig lesz számukra közönség. A probléma ezzel a reklámozási formával, hogy sok cég marketing eszközként tekint ezekre a személyekre, nem pedig közvetítőként a termék és a közönség között. Ez az emberek úgynevezett “kizsigerelése”.

Véleményvezér vagy csak egy újabb celeb?

Véleményvezér vagy csak egy újabb celeb?

Kiből lehet véleményvezér?

Szinte bárki beléphet erre a piacra, aki az embereket meg tudja szólítani, és ezek az emberek folyamatosan követni is tudják/akarják. A piacra szinte leggyorsabban az úgynevezett “celebek” és YouTuberek léptek be, hiszen számukra már megvolt egy hatalmas követőbázis. Mind a videómegosztókon mind a közösségi médiában is Ők rendelkeznek itthon a legnagyobb követőbázissal. A hazai piacon akár már 10.000 feliratkozóval is megkeresnek embereket közvetítők, hogy adott dolgokat reklámozzanak.

Mivel például a Facebook és a hozzátartozó Instagramon is van egy korhatár a regisztráláshoz, így a 13 év alattiak nem tudnának influencerként dolgozni, viszont ez a korosztály az akiket a legjobban lehet manipulálni és befolyásolni egy termék felé. Ez a korosztály azonban sajnos teljesen aktív résztvevővé vált a piacon, hiszen a szülői tilalom és kontroll az egyetlen ami távol tudja tartani ezeket a fiatalokat ettől a marketingtől.

Az influencerek szinte minden platformon ott vannak

Az influencerek szinte minden platformon ott vannak

Jó és rossz oldala ennek a marketing formának

Az egyik legrosszabb oldala ennek az egész piacnak, hogy a cégek gyakran a közösségi irányelveket sem veszik figyelembe, és ezáltal már láthattunk 10 éves kisfiút is a magyar interneten egy adott céget reklámozni. Mivel hivatalosan nem is rendelkezhetne közösségi média profillal, ezért a cégek is úgymond egy “illegálisan” fizetnek az adott reklámért. A másik hátulütője az influencereknek, hogy sokan szinte bármit képesek reklámozni pénzért, mindenféle háttértudás nélkül.

A Payless nevű cég 2018-ban a saját cipőiket kezdték el árulni egy újonnan nyílt boltban, amely köré egy luxus brandet húztak fel kamuból. A cég a Palessi nevet kapta, és az üzlet megnyitására rengeteg influencert hívtak meg, akiknek reklámozniuk kellett a termékeket. A Payless cég olcsó cipőket ad piacra teljesen átlagos minőségben, viszont az influencerek a 20-60 dolláros cipőknek a 10X árát is kifizették. Ez is megmutatta, hogy ha kicsit utána jártak volna a dolgoknak milyen nagy összeget spóroltak volna meg maguknak.

A Payless márka és az alteregója

A Payless márka és az alteregója

A jó oldala abban rejlik az egész “influenszerkedésnek”, hogy rengeteg minőségi munka is megszületik, és hiteles arcok tudnak eladni különböző termékeket. A hazai piacon szerintem a sokak által ismert Pamkutyás srácok azok, akik minden egyes ilyen közreműködésüket a lehető legjobban és legigényesebben tudják bemutatni. Amellett, hogy érdekesek a tartalmaik, mindig valamilyen kalandot vagy kihívást raknak maguk elé, amivel kultúrátlan tálalják a partnerük termékét.

Pamkutya

Pamkutya “Pista” és “Béla”

Szerintem…

Én teljes mértékben úgy gondolom, hogy az influencer marketing inkább káros, mint hasznos a jelenlegi hazai piacon. A magyarok nagy része sajnos teljesen megvezethető a közösségi médián keresztül egy véleményvezér által, mivel itthon csak nem olyan régen kezdték használni ezt a reklámformát. Minden piacnak kell lennie egy felsőbb “hatóságnak”, hogy tudják ellenőrizni a munkákat és ezáltal egyenlő és tisztességes legyen a piaci verseny. Ti mit gondoltok az influencerekről? Jó vagy rossz hatással vannak a különböző piacokra ezek az emberek?

Kell-e kontroll a piacra?

Kell-e kontroll a piacra?